Умови диктують компанії: як війна перевернула ринок праці в ІТ-сфері

В останні роки вітчизняний ІТ-ринок активно розвивався. Дедалі більше замовників обирали українські компанії, що стимулювало їх масштабуватися. За таких умов ІТ-спеціалістів у країні не вистачало і компанії полювали на фахівців.

Однак після початку великої війни ситуація швидко змінилася: правила на ринку почали диктувати не кандидати, а роботодавці.

До війни До великої війни ситуація на ринку праці в ІТ-галузі сприяла активному найму спеціалістів. За даними одного з найбільших маркетплейсів розробників в Україні Djinni, у 2021 році крива попиту і пропозиції перевернулася: число вакансій почало переважати кількість кандидатів.

Так, за 2021 рік кількість вакансій на Djinni зросла у 2,5 разу до 315 тис пропозицій проти 150 тис роком раніше. Така ситуація створювала умови, коли рекрутер не міг опублікувати вакансію і просто чекати, коли на неї відгукнеться відповідний спеціаліст, що шукає роботу. Рекрутерам доводилося самим шукати і зв’язуватися з кандидатами щодо можливого найму. У результаті спеціалісти отримували по 20 повідомлень з пропозицією роботи від різних компаній.

Умови на ринку тоді диктували кандидати. Завдяки цьому в найнятих через Djinni спеціалістів з досвідом роботи понад два роки зарплата за 2021 рік зросла на 30%.

На хороших спеціалістів буквально полювали. "Компанія могла надіслати пропозицію після мінімальної кількості співбесід. Вона розуміла: якщо не встигне, то кандидат піде до когось іншого", – згадує IT Talent Sourcer ІТ-компанії з українським представництвом.

Андрій Яворський, GlobalLogic, про український ІТ-ринок, ChatGPT і про те, як штучний інтелект замінить митницю Для людей, які хотіли потрапити в ІТ, умови на ринку були максимально прийнятними. За відсутності спеціалістів компанії самі навчали новачків. Головними вимогами роботодавців до кандидатів були бажання вчитися, зацікавлення і знання англійської.

Після 24 лютого 2022 року ситуація почала кардинально змінюватися.

Зменшення кількості вакансій Після перших п’яти місяців великої війни ефект шоку почав проходити і наймання працівників, особливо Junior-спеціалістів, повертався до рівня січня 2022 року. Однак загальні тенденції залишалися невтішними, оскільки число вакансій скоротилося майже вдвічі, а середня кількість кандидатів на одну вакансію з липня 2021 року зросла вшестеро – до дванадцяти.

Масовані ракетні обстріли ще більше погіршили ситуацію. До жовтня багато замовників могли розділити Україну на менш та більш безпечну території. Однак проблеми із світлом та постійні тривоги нівелювали цей поділ і створили нові побоювання серед замовників.

Під час війни Україна – не найкраще місце для ведення міжнародного бізнесу. Робота українських ІТ-компаній з іноземними замовниками вимагає закордонних відряджень та участі в міжнародних галузевих заходах. Воєнний стан унеможливив таку взаємодію з клієнтами.

Ще одним ударом стала мобілізація. Для українського ІТ-сектору це критичне питання, оскільки ймовірність, що розробника мобілізують, не дає впевненості замовникам.

"Ми бачимо, що знову посилюються мобілізаційні тенденції. Отже, питання бронювання критичних для бізнесу фахівців актуальне для нас та всієї галузі. За оновленою процедурою ми сформували список критичних для бізнесу фахівців на бронювання та подали його на розгляд. Проте наразі все ще чекаємо його затвердження", – розповідає керівник компанії "EPAM Україна" Степан Мітіш.

Світові техногіганти продовжують масово звільняти людей. Що чекає на ІТ-фахівців з України? Не допомагала українському ІТ-сектору й фінансова ситуація у світі.

"Кінець 2022 року і перший квартал 2023 року були складними. Частину проєктів компанії відклали, а нові проєкти клієнти готові починати або за межами України, або у форматі диверсифікованої команди, де українські розробники становлять лише частину команди", – розповідає регіональна менеджерка "SoftServe в Україні" Анастасія Фролова.

Усі ці фактори змушують іноземних замовників робити вибір не на користь України. Старі проєкти завершуються, нових значно менше, що призводить до скорочення кількості вакансій на ринку.

Знайти роботу важче Компанії почали більш вимогливо ставитися до кандидатів. Коли на одну вакансію відгукуються кілька сотень фахівців, рекрутер змушений змінювати звичні підходи до роботи. Тепер айтівець, який шукає роботу, може не отримати реакції від рекрутера, адже пошта останнього, скоріше за все, завалена повідомленнями від інших кандидатів.

Якщо раніше компанії мирилися з тим, що кандидат не цілком відповідав вимогам вакансії, то тепер він автоматично відпадає ще на етапі ознайомлення з резюме. Особливо це стосується стажерів чи фахівців-початківців. Їм тепер недостатньо бути вмотивованими і знати англійську, зараз потрібно більше розбиратися в технологіях.

"Ринок помітно просів. Раніше рекрутери писали два-три рази на тиждень, зараз – один-два рази на місяць. Зросли й вимоги, особливо для розробників без досвіду", – пояснює GameDev developer у компанії Keiki Олесь Дібрівний.

Початківцям, особливо свідчерам – людям, що змінили професію, потрапити в ІТ стало важче.

Май 3, 2023 – 14:17

Голова Антикорупційного суду про помилки НАБУ

Як виживають кінотеатри після року великої війни

Софія Спорт: Ваш Ідеальний Фітнес Клуб на Борщагівці у Києві

Тактичний підсумок під аптечку відривний: надійний і необхідний аксесуар